Pijnklachten? Volg een ontstekingsremmend dieet

Volg een ontstekingsremmend dieet
Leefstijl Artikel

Een dieet waarbij de nadruk op groenten ligt, kan een positief effect hebben op chronische pijnklachten. Het kan ontstekingsremmend werken. En dat is ook goed als je multiple sclerose hebt.  

Bij mensen die bijvoorbeeld een mediterraan dieet volgen waarbij groenten en fruit de belangrijkste ingrediënten zijn, kunnen pijnklachten flink afnemen. Dat zag pijnmanagementspecialist William Welches van Cleveland Clinic gebeuren bij zijn eigen patiënten. De combinatie van regelmatig bewegen, het onder controle houden van stress en gezond eten verminderen ontstekingen en pijn, concludeert hij.

Ontstekingen verminderen

Dr. Welches vindt dat een gezond dieet een vast onderdeel moet zijn van pijnbestrijding. “Een veganistisch of mediterraan dieet - of gezonder eten geïnspireerd door deze diëten - kan de insuline- en cholesterolspiegel regelen en ontstekingen verminderen - die de boosdoeners zijn bij chronische pijn.”

3 basistips voor een gezond dieet

Welches geeft 3 basistips voor een ontstekingsremmend dieet:

  1. Eet alle kleuren van de regenboog. Probeer 8 à 9 porties groenten of fruit per dag te eten. Kruisbloemige groenten, zoals broccoli en bloemkool, staan erom bekend dat ze het immuunsysteem stimuleren.
  2. Beperk de inname van zuivel en graan. Eet zuivelproducten in beperkte hoeveelheden. Bij het kiezen van granen, blijf weg van enkelvoudige koolhydraten met geraffineerde suiker. Kies voor volle granen, inclusief gerst, boekweit, haver, quinoa, bruine rijst, rogge, spelt en tarwe.
  3. Vermijd rood vlees. Eet rood vlees alleen bij bijzondere gelegenheden. Eet in plaats daarvan vis of vegetarisch. Kip is neutraal: het is niet schadelijk, maar werkt ook niet ontstekingsremmend.

Wat ook helpt

  • Probeer af te vallen tot je ideale gewicht – afvallen op zich werkt al ontstekingsremmend.
  • Beweeg dagelijks, bijvoorbeeld door te wandelen
  • Houd stress onder controle

Bron: How an Anti-Inflammatory Diet Can Relieve Pain as You Age – Cleveland Clinic, 6 november 2015.