Thuiswerken met MS is ‘het nieuwe normaal’

Thuiswerken
Tips & tricks Artikel

Niet iedereen hoeft thuis te werken tijdens de coronapandemie. Misschien werk je in zorg of in de bouw of sta je in een winkel. Sommigen van jullie hebben dus geen last van de uitdagingen die thuiswerken met zich mee kan brengen.

Als je wel moet thuiswerken, kan het zijn dat je hebt moeten wennen aan dit ‘nieuwe normaal’. Het vinden van de juiste balans tussen werk en privé, het omgaan met je eigen welzijn en eventuele onzekerheid over je werk: dat kunnen best uitdagingen zijn. En als je dan ook nog multiple sclerose (MS) hebt, dan kan het nog lastiger zijn. Zeker als je MS-symptomen al van invloed waren op je loopbaan.

Hoe komt het toch dat ik altijd tot laat doorwerk als ik thuis werk. Als ik niet de bus naar huis hoef te halen, verlies ik alle besef van tijd.
Sarah, heeft MS

Ik ga mijn huis niet uit en heb elke dag hetzelfde uitzicht. Op het moment heb ik echt moeite om mezelf te motiveren.
Anthony, heeft MS

Hieronder bekijken we hoe je de juiste balans kunt vinden tussen werk en privé. We geven je advies over hoe je gezond kunt blijven als je thuis werkt. Ook bespreken we de valkuilen en voordelen van deze nieuwe manier van werken.

Het heeft even geduurd voordat we met zijn allen gewend waren aan thuiswerken. Nu komen we er achter dat deze nieuwe manier van werken ook zo zijn voordelen heeft.

Thuiswerken CO2

Voordelen voor iedereen zijn onder andere een afname in de uitstoot van CO2 doordat er minder woon-werkverkeer is. Het niet hoeven forensen heeft ons ook geld en tijd bespaard. We hebben meer tijd kunnen doorbrengen met goede vrienden en familie. En we doen dingen waarvoor we eerder misschien geen tijd hadden. Zelf bijvoorbeeld een uitgebreide avondmaaltijd koken.

Voor mensen met MS brengt thuiswerken nog meer voordelen met zich mee. Als de coronapandemie achter de rug is, stellen werkgevers zich hopelijk flexibeler op als werknemers met MS vragen om thuis te mogen werken. Het afgelopen jaar met zijn vele beperkingen heeft bij het grote publiek ook het broodnodige begrip gekweekt voor mensen met chronische aandoeningen voor wie beperkingen al langer de realiteit zijn. Hopelijk hebben mensen met MS daar in de toekomst profijt van.

De juiste balans tussen werk en privé vinden

Een goede balans tussen werk en privé kan je helpen bij het vinden van een goed ritme en routine in je dagelijkse leven. Het kan je geestelijke gezondheid en productiviteit bevorderen en het kan ervoor zorgen dat je genoeg quality time doorbrengt met je naasten.

zitzak

“Het hielp natuurlijk ook dat ik tijdens mijn werk mijn pyjamabroek kon dragen!”
-  Jenny, heeft MS

Hoewel de flexibiliteit van thuiswerken voordelen heeft, kan het zijn dat je moeite hebt om werk en privé van elkaar te scheiden. Het is belangrijk dat je voor jezelf grenzen aangeeft en die ook respecteert! En als je soms iets langer moet werken dan normaal, probeer dat dan tot een minimum te beperken.

De volgende activiteiten kunnen helpen bij het vinden van een goed dagritme en een goede werk-privé-balans. Probeer ze in je dagelijkse routine op te nemen.

  • Begin de dag met ochtendmeditatie
  • Spreek ’s avonds af met vrienden om bij te praten
  • Als het mogelijk is, wijs dan een specifieke ruimte in je huis aan als werkplek
  • Eet ’s avonds op een vast tijdstip
  • Maak tijdens de lunch een wandeling in de frisse lucht
  • Kom in beweging. Kijk hier hoe
  • Neem regelmatig pauze, net zoals je dat op je werk ook zou doen
  • Maak tijd vrij voor je familie

Voorzie je lichaam van brandstof met het juiste voedsel

Als je begint met thuiswerken kunnen gezonde gewoontes soms op de achtergrond raken. Als je niet goed voor jezelf zorgt, kan dat je vermogen om effectief te werken aantasten. Dit geldt voor iedereen. Maar vooral op mensen met MS, bij wie symptomen zoals vermoeidheid het dagelijkse leven al kunnen verstoren.

Gezondheid

Helaas is er geen specifiek dieet waar iedereen met MS baat bij heeft. Maar een keuze voor een gezonder en uitgebalanceerd eetpatroon kan wel veel voordelen hebben. Het kan bijvoorbeeld meer energie geven en een positief effect hebben op je humeur. Het kan ook positieve invloed hebben op MS-symptomen, zoals pijn, cognitieve stoornissen en vermoeidheid.

Als je thuis de hele dag zittend werkt, liggen snacks en andere ongezonde opties vaak binnen handbereik. Gelukkig is je eetpatroon iets wat je onder controle kunt houden. Probeer het eetpatroon te houden wat je had toen je nog naar kantoor ging. Houd je de hele dag door aan de schijf van vijf en wees terughoudend met voedsel dat veel vet, suiker en zout bevat. Extra fruit en groeten toevoegen aan je normale maaltijden kan nooit kwaad. Of maak er smoothies van!

Houd in een dagboek bij hoe je je voelt

Als je tijdens het thuiswerken moeite hebt met het managen van je energie, dan kan het helpen om in een dagboek bij te houden hoe je je voelt. Door op verschillende momenten van de dag en bij verschillende activiteiten je energieniveau te noteren, kun je wellicht patronen achterhalen in je vermoeidheid. Die kun je delen met je neuroloog of MS-verpleegkundige. Het kan jou helpen bij het bepalen hoeveel werk je aankunt en wanneer je het minste last hebt van vermoeidheid.

Dagboek bijhouden

Ook als je last hebt van ‘hersenmist’ kan het handig zijn om daar aantekeningen over bij te houden. Het kan zijn dat je concentratievermogen en je vermogen om helder te denken op je werk meer is aangetast dan thuis. Met behulp van een dagboek kun je er misschien achter komen hoe dat komt.

Het belang van regelmatig contact met collega’s

Als je MS hebt, zijn gevoelens van eenzaamheid en isolatie misschien niet nieuw voor je. Als je gaat thuiswerken, kunnen deze gevoelens opnieuw de kop op steken, misschien wel nadrukkelijker dan voorheen.

Regelmatig contact houden met collega’s is belangrijk. Zo voorkom je dat je de sociale contacten misloopt die je normaal op kantoor zou hebben. Het is altijd goed om gedurende de dag af en toe kort bij te praten via Zoom of Teams of om buiten werktijd even met een collega te bellen.

Webcam

Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde. Maar als je zo je sociale contacten op het werk onderhoudt, kan het zijn dat je jezelf minder alleen voelt en meer verbonden bent met de mensen om je heen.

Het afgelopen jaar is uitdagend geweest. Misschien helpt het als je weet dat veel mensen na een moeilijke tijd een periode van persoonlijke groei doormaken. Sommigen houden er meer zelfvertrouwen aan over. Anderen ervaren een diep gevoel van dankbaarheid of zijn erachter gekomen wat echt belangrijk voor hen is.

Ervaar je toch nog stress? Voel je je bijvoorbeeld geïsoleerd omdat je baan mogelijk op de tocht staat of vanwege gebrek aan sociale interactie? Of worstel je nog steeds met thuiswerken? Wees dan niet te streng voor jezelf, want je bent niet de enige. Je kunt online op talloze plekken informatie en ondersteuning krijgen.

Sluit je bijvoorbeeld aan bij de MSdeBaas gemeenschap op Facebook, Twitter en Instagram. Daar vind je mensen met MS die hetzelfde doormaken als jij.

Ontdek hoe jij gebruik kunt maken van de MS-community. Lees meer

MAT-NL-2100803 v1.0 - 062021

Vond je deze informatie nuttig?