Denken en emoties

Denken en emoties

Problemen met cognitie en op emotioneel vlak hebben veel impact. Ze kunnen net zoveel negatieve invloed hebben op jouw kwaliteit van leven als lichamelijke symptomen bij multiple sclerose (MS). Lees verder voor meer informatie over cognitieve en emotionele symptomen.

Praat met je neuroloog als cognitieve of emotionele symptomen een negatieve invloed hebben op jouw kwaliteit van leven. Zij kunnen je advies geven en je helpen om te leren gaan met deze symptomen.

Cognitieve problemen zijn problemen met denken, je geheugen en concentratie.
Zoals je misschien al weet, komen cognitieve problemen veel voor bij mensen met MS. Nu wordt je geheugen en concentratie bij iedereen minder als je ouder wordt. Maar wanneer je MS hebt, kan dit ook als je jonger bent voorkomen. Je hebt een grotere kans op cognitieve problemen dan mensen die geen MS hebben.

Door problemen met cognitie kunnen sommigen dingen moeilijker worden om te doen. Zoals:

  • Een taak afronden
  • Aan groepsgesprekken meedoen
  • Informatie verwerken
  • Beslissingen nemen

Wil je meer weten? Bezoek dan onze Gezond Brein-pagina voor informatie over wat MS doet met jouw hersenen en hoe jij je de gezondheid van je hersenen een duwtje in de rug kan geven.

Misschien heb je al manieren gevonden om met sommige cognitieve problemen om te gaan. Zoals dingen opschrijven zodat je ze niet vergeet. Of jezelf meer tijd geven om bepaalde taken uit te voeren.

Vraag ook je neuroloog of MS-verpleegkundige om advies. Zij kunnen kijken op welke gebieden je ondersteuning kunt gebruiken. Ze kunnen je oefeningen of tips geven.

Charlotte heeft MS en merkt dat haar cognitieve problemen een negatieve invloed hebben op haar dagelijks leven. Ze heeft een paar manieren gevonden om om te gaan met deze symptomen:

  1. Pauzeer vaker. Als je merkt dat je moeite hebt met je lang te concentreren, neem dan regelmatig een korte pauze.
  2. Stel prioriteiten bij het uitvoeren van taken. Begin met de taken die de meeste aandacht en concentratie vereisen. Bewaar de makkelijke taken voor wanneer je wat vermoeider bent.
  3. Probeer meditatie of mindfulness. Dit kan je helpen om te ontspannen en je gedachten te ordenen.
  4. Houd je hersenen actief. Daag je brein uit door verschillende dingen te doen. Of te lezen of vrienden te zien.
  5. Zet je geheugen aan het werk. Als er een onderwerp is dat je heel erg leuk vindt, volg een cursus of lees erover. Dit kan helpen om scherp te blijven.

Omgaan met cognitieve problemen kan op allerlei verschillende manieren. Pas op dat ze niet ongemerkt een te grote invloed krijgen op je leven. Soms heb je het zelf niet zo goed door. Als dat zo is, praat er dan met je neuroloog over.

Charlotte

Lees de hele blog van Charlotte

Multiple sclerose heeft vaak een groot effect op je mentale gezondheid. Je kunt te maken krijgen met stemmingswisselingen, depressie of angst. Het is belangrijk dat je aandacht hebt voor je emotionele gezondheid. Deze klachten hoeven namelijk niet een reactie te zijn op de diagnose MS. Ze kunnen ook veroorzaakt worden door MS zelf.

MS kan de overdracht beïnvloeden van signalen die van invloed zijn op je stemming. Uit onderzoeken blijkt dat depressie vaker voorkomt bij mensen met MS dan in het algemeen.

Emotionele problemen kunnen bij MS verschillen van mens tot mens. Een paar voorbeelden:

  1. Depressie of angststoornissen
  2. Minder zelfvertrouwen
  3. Stemmingswisselingen

Als je last hebt van psychische of emotionele problemen – of het nu gaat om angst, depressie of andere vervelende emoties – dan zijn er een aantal dingen die kunnen helpen. Praat er in ieder geval over met je neuroloog of MS-verpleegkundige. Zij kunnen je bijvoorbeeld doorverwijzen voor een behandeling bij een psycholoog. Dit zijn een aantal therapieën die ze mogelijk aanbevelen:

  1. Cognitieve gedragstherapie (CGT). Bij deze vorm van therapie leer je begrijpen hoe bepaalde omstandigheden invloed hebben op hoe je denkt en hoe je je voelt. Deze therapie helpt je om strategieën te ontwikkelen om op een andere manier te denken.
  2. Mindfulness. Dit kan je helpen om je gevoel te begrijpen en te accepteren.
  3. Psychotherapie. Met iemand praten kan je echt helpen om dingen in perspectief te zetten en leren om te gaan met moeilijke situaties.

Praten kan echt opluchten. Of het nu met je neuroloog, vrienden, familie of andere mensen met MS is. Sluit je aan bij de MSdeBaas community op Facebook, Instagram of Twitter om ervaringen uit te wisselen met ons en anderen.

Wil je meer weten? Lees over hoe belangrijk het is om je MS-symptomen te monitoren. Of ontdek hoe de verschillende symptomen invloed hebben op jouw kwaliteit van leven.

  1. Memory and thinking. MS Society UK. Available at: https://www.mssociety.org.uk/about-ms/signs-and-symptoms/memory-and-thinking/cognitive-problems-in-ms. Last accessed: July 2020.
  2. Cognitive skills and normal aging. Available at: http://alzheimers.emory.edu/healthy_aging/cognitive-skills-normal-aging.html. Last accessed: July 2020.
  3. Cognition and cognitive symptoms. MS Trust. Available at: https://www.mstrust.org.uk/life-ms/wellbeing/thinking-and-memory-problems. Last update May 2018. Last accessed: July 2020.
  4. Managing memory gaps and other cognitive problems. Available at: http://eu.msonetoone.cms05.100212.nexinto.com/daily-life/managing-memory-gaps-and-other-cognitive-problems. Last accessed: July 2020.
  5. MS and your emotions. MS Society UK. Available at: https://www.mssociety.org.uk/about-ms/signs-and-symptoms/mental-health/other-mood-and-behaviour-changes. Last accessed: July 2020.
  6. Depression. MS Trust. Available at: https://www.mstrust.org.uk/a-z/depression. Last update: July 2018. Last accessed: July 2020.
MAT-NL-2000130

Vond je deze informatie nuttig?