Lichamelijk en mentaal fit blijven tijdens de coronacrisis

Fit blijven

Door tijdens deze coronacrisis zoveel mogelijk thuis te blijven, kunnen we levens redden. Maar makkelijk is het niet. Hoe zorg je ervoor dat je in tijden van social distancing en zelfisolatie lichamelijk en mentaal fit blijft? Onze tips kunnen je helpen.

Lichamelijk fit blijven

We geven het meteen toe: het is niet makkelijk om in een tijd waarin we veel van onze gewoontes achter ons moeten laten, tóch lichamelijk fit te blijven. Met deze tips ben je al een heel eind op weg:

  • Bedenk een nieuwe routine die voor jou werkt. Nu je niet meer op je vaste momenten naar de sportschool kunt of in teamverband kunt sporten, is het aan te raden om toch vaste momenten in te bouwen waarop je aandacht besteed aan je lichamelijke fitheid.
  • Op de Vlaamse website Move to Sport staat een uitgebreid trainingsprogramma voor mensen met MS. Het programma is samen met de MS-Liga Vlaanderen opgesteld door zorgverleners die gespecialiseerd zijn in de zorg voor mensen met MS. Er worden regelmatig nieuwe oefeningen toegevoegd, waarbij ook rekening wordt gehouden met beperkingen bij verschillende soorten MS.
  • Doe mee met Nederland in Beweging, (bijna) iedere doordeweekse ochtend om 9.15 uur bij Omroep MAX op NPO2 (herhaling om 10.15 uur op NPO1). Je kunt dan een kwartier lang voor de tv oefeningen doen die verschillende delen van je lichaam aan het werk zetten. Goed begin van de dag! Aflevering gemist of komt het tijdstip je niet uit? Op de website van Omroep MAX kun je oude afleveringen terugkijken.
  • Probeer iedere dag (minstens 5 dagen per week) ongeveer 30 minuten achter elkaar een activiteit te doen die je hartslag verhoogt. Dat kan traplopen zijn, maar ook je huis stofzuigen, je terras vegen of flink schoffelen in de tuin. Als dat voor jou mogelijk is, zorg dan dat je de aanbevolen 150 minuten per week haalt.
  • Ga af en toe naar buiten. Kies een rustig moment uit en een locatie waar het niet te druk is. Bijvoorbeeld op een doordeweekse dag, of vroeg in de ochtend. Maak een flinke wandeling of een lange fietstocht. Houd wel 1,5 meter afstand van andere wandelaars en fietsers.
  • Zorg voor voldoende slaap. Hou je gewone waak- en slaapritme ook tijdens de coronacrisis aan. Heb je slaapproblemen? In dit artikel vind je tips.
  • Let op je voeding. Het is zo makkelijk om in deze onzekere tijden wat sneller naar de chocolade of chips te grijpen en meer alcohol te drinken dan je normaal doet. Probeer ook hier je gewone routine aan te houden. Wil je weten wat gezonde voeding is voor mensen met MS? Bekijk dan deze video van diëtiste Jelske Oosterhof.

Mentaal fit blijven

Zeker zo belangrijk als lichamelijke fitheid is het gezond houden van je geest. Vooral als je MS hebt en een deel van je hersenweefsel beschadigd is geraakt. Lees onze tips om mentaal fit te blijven.

  • Lichamelijke inspanningen zorgen ervoor dat je je hoofd lekker leeg kunt maken. Dus door te bewegen, werk je niet alleen aan een gezond lichaam, maar ook aan een gezonde geest. Gebruik bovenstaande tips om aan de slag te gaan.
  • Probeer de nieuwe situatie te accepteren. Praat met je partner, familie en vrienden over de angst en onzekerheid die deze tijd met zich meebrengt. Vergeet niet: we zitten allemaal in hetzelfde schuitje! Je bent niet de enige die het op dit moment moeilijk heeft. Het delen van je zorgen met elkaar kan helpen om dit te accepteren.
  • Train je hersenen en je gemoed. Op de website Mentaal Vitaal (initiatief van het Trimbos Instituut) vind je een heleboel gratis tools, zoals ‘Positieve gedachten’, ‘Stoppen met tobben’ en ontspanningsoefeningen die je helpen om je mentale fitheid te vergroten. Ook kun je testen hoe het met je mentale fitheid gesteld is.
  • Begin met mindfulness. Dit kan je helpen om te ontspannen. Op MSdeBaas vind je een eenvoudige oefening om mee te beginnen.
  • Ga een nieuwe taal leren. Uit onderzoek blijkt dat het leren van een tweede taal het volume aan hersenweefsel kan vergroten. Er zijn veel online aanbieders van talencursussen waar je meteen aan de slag kunt.
  • Werk die ‘nog te lezen’-stapel weg. Je hebt vast nog wel wat boeken in de kast staan waar je maar niet aan toe lijkt te komen. Nu is het moment om ze te lezen. Lezen is niet alleen een goede manier om je hersenen uit te dagen of om te ontspannen, er zit nog een ander voordeel aan: volgens een onderzoek aan de Kingston University maakt lezen je ook aardiger. Win-win!
  • Kijk samen met vrienden naar een film via een streamingplatform. Spreek met je vrienden een vast tijdstip af waarop je allemaal op je eigen tv de film start en klets tijdens het kijken gezellig via Whatsapp of Messenger. Tip: spreek ook een vast moment voor een plaspauze af.
  • Ga knutselen, tekenen, uit jezelf op canvas op papier. Zo kun je je emoties kwijt en houd je er ook nog iets moois aan over.
  • Houd een dagboek bij. Je dagen lijken misschien leger te zijn dan ooit, maar in je hoofd gebeurt er van alles. Negatieve gedachten opschrijven helpt je om ze kwijt te raken. En vergeet ook niet om iedere dag een notitie te maken van de dingen waarvoor je dankbaar bent. Dan zal je zien dat bijna iedere donkere dag ook een paar zonnestralen heeft.
  • Doe eens iets geks. Houd bijvoorbeeld een picknick in je woonkamer. Tafel aan de kant, kleed op de vloer en zorg dat je wat lekkers hebt meegenomen. Leuk met én zonder kinderen!

Bronnen:
5 Free Activities You Can Do at Home During COVID-19 Hibernation – Multiple Sclerosis News Today, 17 maart 2020
Beweegrichtlijnen 2017 van de Gezondheidsraad

Vond je deze informatie nuttig?