Sleutels in de koelkast: wat doet MS met jouw brein?

Is het jou weleens overkomen? Dat je je huissleutels in de koelkast terugvindt en het pak verse melk in het aanrechtkastje? Multiple sclerose kan van grote invloed zijn op je geheugen, concentratie en het aanleren van nieuwe dingen. Hoe komt dat en wat kun jij ertegen doen?

Wat doet MS met jouw brein?
Het is heel normaal dat je, wanneer je ouder wordt, kleine hoeveelheden hersenweefsel verliest. Maar bij mensen met MS gaat dit sneller. Dit komt doordat je afweersysteem het weefsel in je hersenen, ruggenmerg en de oogzenuw aanvalt en dit beschadigt.

Hierdoor kun je niet alleen te maken krijgen met lichamelijke problemen, maar ook met een minder goed werkend geheugen en met concentratieproblemen. En dan kan het dus gebeuren dat je – vaker dan mensen zonder MS – vergeet waar je je sleutels hebt gelaten. Of dat je je maar met moeite op een boek kunt concentreren. Zelfs als dat heel spannend is.

Hoe compenseert je brein?
Onze hersenen zijn flexibel. Wanneer je nieuwe vaardigheden aanleert, zoals het bespelen van een instrument, kunnen ze voor deze nieuwe taken nieuwe gebieden inschakelen. Je hersenen kunnen ook nieuwe gebieden gebruiken om te helpen met taken die eerder werden uitgevoerd door dat deel van de hersenen dat is beschadigd door MS.

Dit aanpassingsvermogen van je hersenen noemen we neurologische reserve.

Wat kan jij doen?
Je kunt zelf best veel doen om je hersenen gezond te houden en gebruik te maken van je neurologische reserve. Een paar tips:

  • Blijf zo actief mogelijk. Activiteiten met een lage intensiteit maar die wel lang duren (zoals fietsen, zwemmen, stevig wandelen), kunnen zorgen voor snellere informatieverwerking en het behoud van hersenvolume.
  • Houd je gewicht onder controle. Overgewicht leidt tot meer laesies (schade in je hersenen) dan een gezond gewicht.
  • Houd je geest actief. Volg een cursus, verdiep je in een boek, ga puzzelen. Dit soort activiteiten, waarbij je je hersenen uitdaagt, kunnen bescherming bieden tegen geheugenproblemen. Maar dan moet je ze wel regelmatig doen.
  • Stop met roken. Door roken krimpen je hersenen nog sneller dan wanneer je niet rookt. Bovendien kun je er meer schubs door krijgen.
  • Drink niet te veel.
  • Gebruik je medicatie zoals voorgeschreven door je arts. Dit geldt ook voor medicijnen die je voor een andere aandoening dan MS inneemt.

Ook Ania Timmer heeft last van geheugenproblemen en verminderde concentratie. Lees haar verhaal op Platform MS.
Wil je meer weten over hoe jij je brein gezond kunt houden? Download dan het Brain Health handboek.

Bron: Brain Health handboek