Welke rol speelt zout bij MS?

Zout en MS

We eten het bijna allemaal en iedere dag: zout. Maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat het eten van zout een risicofactor is bij veel ernstige aandoeningen, waaronder multiple sclerose.

Tijdens ECTRIMS, het jaarlijkse congres over onderzoek naar multiple sclerose, was er veel aandacht voor de invloed van omgeving en leefstijl op het verloop van MS. Zoals de risico’s van ernstig overgewicht, roken en gebrek aan vitamine D.

Verband tussen zoutconsumptie en MS
Professor Ralf Linker van de Friedrich-Alexander Universiteit in Duitsland stelde dat het er steeds meer op lijkt dat er een verband is tussen zoutconsumptie en ernstige aandoeningen, zoals MS. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat zoutconsumptie een impact heeft op onze immuuncellen (de cellen die je immuunsysteem vormen) en op de darmflora. Beide spelen een belangrijke rol bij MS.

Maar hoe groot de rol is van zout op MS, daar had Linker nog geen antwoord op. Hij riep dan ook op ECTRIMS op om dit verder te onderzoeken.

Hoe kun jij minder zout eten?
Je lichaam heeft zout nodig. Maar vaak krijgen we veel te veel zout binnen. Hoe kun jij minder zout eten?

•    Kook zoveel mogelijk zelf. In veel kant-en-klaar maaltijden en handige pakjes om sauzen en soepen te maken zit heel veel zout. Als je zelf kookt, weet je precies hoeveel zout je binnenkrijgt.
•    Probeer eens andere smaakmakers te gebruiken in plaats van zout, zoals verse of gedroogde kruiden.
•    Gebruik geen zoutmolen. Ongemerkt doe je dan al vaak te veel zout op je eten.
•    Eet zoveel mogelijk uit de schijf van vijf. Ook in deze producten kan zout zitten (zoals in brood), maar er zitten ook goede voedingsstoffen in. Vermijd producten zonder goede voedingsstoffen en met veel zout (zoals snacks, koek en gebak).

Meer tips vind je op de website van het Voedingscentrum.

Bronnen:
From Sun to Salt: Growing Role of Environment in MS – Multiple Sclerosis News Today, 12 oktober 2018
Hoe eet ik minder zout? – Voedingscentrum