Jouw stappenplan voor het bereiken van doelen

Stellen van doelen
Tips & tricks Artikel

Het nieuwe jaar is niet het enige moment om na te denken over hoe het met je gaat, of om jezelf uit te dagen iets nieuws te doen. Het is altijd belangrijk om na te denken over wat je wilt bereiken en wat je leven kan verbeteren.

Jezelf doelen stellen kan je hierbij helpen. Vergeet niet: juist de kleinste uitdagingen kunnen een grote impact op je leven hebben! Ze kunnen zorgen dat oude gewoontes in de loop van de tijd veranderen in een positieve gewoonte.

Om je te helpen hiermee aan de slag te gaan, hebben we mensen met MS gevraagd hoe het stellen van doelen hen heeft geholpen. Welk advies ze zouden willen delen – zodat jij je kunt laten inspireren!

Kleine veranderingen kunnen de eerste stap zijn op weg naar het bereiken van grote dingen. Als je MS hebt, is het mogelijk dat je niet meer in de gaten hebt op welke manier je jouw leven (soms stiekem) daarop hebt aangepast.

Het is belangrijk dat je MS jou niet tegenhoudt om iets te willen of dingen anders te willen doen!

Dus denk eens na over wat je graag zou willen in jouw leven met MS. Denk aan de komende periode. Welk verschil zou een verandering voor jou kunnen maken?  Als je iets wilt doen, kan het stellen van een doel je helpen dit te bereiken.

Barbara

“Diep van binnen wilde ik iets positiefs uit MS halen, vooral omdat het zoveel van me had afgenomen. Toen ik de diagnose kreeg, had ik moeite om mijn studie af te ronden. Nu sta ik op het punt om in het najaar aan mijn doctoraal te beginnen, allemaal dankzij die eerste stap."

Barbara, heeft MS

Een doel is voor iedereen persoonlijk. Of het nu groot of klein is: verandering omarmen kan een groot verschil maken. Het zijn juist die eerste stappen die je leven kunnen veranderen.

 "Soms is de kleinste stap in de goede richting de grootste stap in je leven. Loop desnoods op je tenen, maar neem een stap." – Naeem Callaway.

Om je enkele ideeën te geven, staan hieronder een paar doelen die andere mensen met MS hebben bereikt. Klik op de stippen om door de voorbeelden te bladeren.

zwemmen

"Deze zomer ben ik bijna elke week gaan zwemmen." – Community-lid, heeft MS

hond uitlaten

"Kwam uit bed en liet de hond uit" – Community-lid, heeft MS

Gewichtheffen

"Ik begon met gewichtheffen na mijn diagnose en ik ga naar mijn eerste powerlifting-bijeenkomst." – lid van de gemeenschap, heeft MS

Bankje

"Ik liep 20 minuten zonder dat ik hoefde te zitten om uit te rusten." – Community-lid, heeft MS

Fietsen

"Ik heb 70 km gefietst met oude en nieuwe vrienden en ik heb onderweg ook aan wat MS-bewustwording gedaan!" – Community manager, heeft MS

"Ik heb mijn master-diploma in creatief schrijven gehaald" – lid van de gemeenschap, heeft MS

Wat of wie inspireert jou?

Zijn het de mensen die het dichtst bij je staan? Of jouw rolmodellen? Of het gevoel dat je krijgt wanneer je iets bereikt waarvan je nooit geloofde dat het mogelijk was? Wat of wie het ook is, het vinden van iets dat motiveert en inspireert kan je helpen bij het werken aan jouw doelen.

Telma

“Mijn grootste inspiratiebron is mijn dochter. Maar er zijn ook een paar superhelden die me inspireren, zoals de bodysurfer Miguel Rocha en Naiara Schubert, een Braziliaanse bodybuilder – ze heeft MS en heeft me doen beseffen dat het belangrijk voor me is om te sporten. En de uitdaging zelf inspireert me – het helpt me te beseffen dat ik dingen kan doen. Dat ik mijn eigen obstakels kan overwinnen.” – Telma, heeft MS.

Als je geïnspireerd bent geraakt om je manier van leven te verbeteren – of je nu een specifiek doel voor ogen hebt of niet – kan het moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen. Dus hier is wat advies om je te helpen zowel je doelen te plannen als te bereiken, van mensen die dat zelf hebben gedaan:

Richt

Streef naar het hoogste, maar plan een route met kleine stapjes
Als je naar iets groots of langdurigs streeft: deel je doel op in kleinere doelen, zodat je er stap voor stap naartoe kunt werken.

Kleinere doelen

Stel kleinere doelen
In feite hoef je niet eens te streven naar een groot ambitieus doel. Misschien wil je kleinere doelen stellen die je in een kortere periode kunt bereiken.

Stel doelen

Stel doelen die bij je passen
Jouw doel hoeft niet te zijn gebaseerd op de nieuwste hype, het moet uniek en haalbaar voor jou zijn. Dus denk na over wat je kunt doen en pas je doel daaraan aan.

Waardeer

‘Waardeer’ de tegenslagen
Helaas … iets dat belangrijk of van waarde is, komt zelden vanzelf. Er kunnen moeilijke momenten zijn waarop je je afvraagt ‘Waar ben ik aan begonnen …’  Deze momenten horen erbij. Goed om je dat vooraf te realiseren. Op deze momenten met vrienden en familie erover praten kan je helpen; omring jezelf met steun. En vergeet niet dat het altijd prima is om wat tijd vrij te nemen!

Vraag

Vraag het juiste advies van de juiste mensen
Door je neuroloog of MS-verpleegkundige te vertellen wat je wilt bereiken, kun je dit doen op een manier die voor jou werkt. En vraag als zij niet kunnen helpen, wie dat in hun ogen wel zou kunnen doen.

"Toen ik mijn arts vertelde dat ik een masteropleiding in creatief schrijven wilde doen, was hij enigszins verrast. Maar hij steunde mij volledig, want – zoals hij uitlegde – dat zou mijn hersenen actief houden!" – Barbara, heeft MS.

“Toen ik mijn plan deelde om te beginnen met crossboksen, was mijn arts aanvankelijk niet zeker of ik dat moest doen. Maar na verschillende consulten en gesprekken zijn we het erover eens geworden.” – Telma, heeft MS.

stroop op

Stroop je mouwen op en ga aan de slag
Soms ervaar je tegenslagen op weg naar je doel, maar geef nooit op. Als het iets is dat belangrijk voor je is, dan is het de moeite waard om voor te vechten.

Doelen stellen
Er kunnen momenten zijn dat het dagelijks leven je in de weg zit of je van je doel afleidt. Daarom hebben we een paar hulpmiddelen gemaakt om je te helpen je doel te plannen en je op de juiste weg te houden.

geheugensteuntje

Geheugensteuntje
Een geheugensteuntje voor jouw doel om af te drukken, in te vullen en ergens op te hangen zodat je het elke dag ziet. Door je doel op te schrijven blijf je eraan denken.

Download geheugensteun


GZNL.MS.20.01.0025

Vond je deze informatie nuttig?