MS en cognitieve functies

Charlotte Tourmente
MS en ik Blog

Blogger Charlotte Tourmente vond in het begin het maar moeilijk om de cognitieve symptomen van multiple sclerose te accepteren. Inmiddels heeft ze manieren gevonden om daarmee om te gaan.

Snel afgeleid zijn, niet op woorden kunnen komen, de naam van een vriend die je ontschiet. Multiple sclerose kan van invloed zijn op de aandacht, concentratie en het geheugen, en dit zijn slechts enkele van de cognitieve symptomen van de aandoening. Ik heb ze nu een paar jaar en heb mezelf een aantal strategieën aangeleerd om beter met deze symptomen om te gaan.

Ik had er in het begin moeite mee om te accepteren hoe MS mijn cognitieve functies beïnvloedt. Het voelde alsof mijn brein niet meer naar behoren functioneerde en alsof er iets mis met me was. Ik voelde me minder efficiënt, iets waar moeilijk mee te leven is in de maatschappij van vandaag - een maatschappij die sterk op prestaties is gericht. Na verloop van tijd, met de steun van mijn dierbaren en de hulp van cognitieve therapie (een soort van 'revalidatie van neuronen'), besefte ik dat het mogelijk was om deze symptomen onder controle te krijgen en productief te blijven.

Tips voor tijdens het werk

Ik heb het geluk dat mijn werk mij veel flexibiliteit biedt bij het managen van mijn werkbelasting. Ik heb een parttime baan en werk 4 van de 5 dagen thuis, lekker in mijn eigen appartement, zonder de vermoeidheid en pijn waar veel mensen mee te maken hebben tijdens de reis naar hun werk. Bovendien heb ik ook de volgende aanpassingen gedaan in mijn werk, die me helpen om te gaan met mijn MS-symptomen:

  • Ik heb meer pauzes dan vroeger

Vroeger kon ik me 6 uur lang concentreren. Dit is nu onmogelijk, dus neem ik regelmatig korte pauzes om koffie te drinken of te douchen. Voordat ik MS kreeg, trok ik  2 uur uit voor de lunch, nu heb ik kortere lunchpauzes en meer pauzes gedurende de dag, dus ik heb nog steeds hetzelfde aantal uren aan pauze in totaal.

  • Ik geef prioriteit aan taken

Ik begin altijd met de dingen die de meeste aandacht en concentratie vragen en sluit de dag af met eenvoudiger taken die minder energie vereisen.

  • Ik gebruik nieuwe technologie en herinneringen

Je mag een afspraak, professioneel, medisch of sociaal, niet vergeten en mijn telefoon werkt als mijn geheugen - het bespaart me de moeite mijn appartement in Post-it-notities te beplakken! Maar om mijn brein actief te houden, probeer ik nog steeds aan afspraken te denken voordat de telefoon me eraan herinnert.

Tips voor je persoonlijke en sociale leven

Ik moest ook veel in mijn persoonlijke leven aanpassen om met de cognitieve symptomen van mijn MS om te gaan. Dit zijn enkele tips:

  • Ik mediteer

Dit helpt me om me te concentreren en mijn gedachten te ordenen, die vaak erg verstrooid zijn! Aan de ene kant biedt dit volledige bewustzijn mij een gevoel van rust en sereniteit. Aan de andere kant helpt het om mijn concentratie te verbeteren.

  • Ik oefen minder druk op mezelf uit

Vroeger was ik altijd gestrest en geïrriteerd. Ik raakte bijvoorbeeld geïrriteerd als ik iemands naam vergat. Maar toen leerde ik hier op een eenvoudigere manier naar te kijken. Ik begon te lachen om mijn eigen vergeetachtigheid, en vroeg gewoon de naam opnieuw! Iedereen, ook mensen zonder ziekte, hebben dagen waarop ze minder effectief zijn. Als ik een minder productieve dag heb, voel ik me niet meer schuldig, ik werk gewoon de volgende dag meer, maar alleen als ik me beter voel. Om eerlijk te zijn voel ik aanzienlijk minder druk in mijn huidige baan, dus het omgaan met vermoeidheid is een stuk eenvoudiger geworden.

  • Ik lees elke dag en zie mijn vrienden

Ik lees zelfs als ik moe ben, ook al duurt het maar 15 minuten. Ik spreek ook af met vrienden om een actief sociaal leven te houden en mijn brein te stimuleren.

  • Ik respecteer mijn behoefte aan slaap

Mijn nachten van 10 uur zijn heilig! Vermoeidheid versterkt mijn cognitieve stoornis enorm, dus probeer ik zoveel mogelijk voldoende te slapen en niet te laat naar bed te gaan.

  • Ik laat mijn geheugen werken

Ik stel mijn geheugen op de proef door plezier te maken en dingen te doen die me plezier geven. Ik hou van kunst, dus ik heb cursussen gevolgd om nieuwe dingen over dit onderwerp te leren, maar vooral om me gelukkig te maken. Ik kan me absoluut niet alles herinneren wat ik in de cursus heb geleerd, maar dat doet er niet toe!
Het enige dat ik niet doe, is videogames spelen. Veel mensen vinden dit nuttig, maar ik vind ze doodsaai! Het lijkt me wel leuk om het leren van Engels of Spaans weer op te pakken - ik vind dat een veel betere manier om mijn neuronen aan het werk te houden. Ik geef vooral de voorkeur aan wat ik 'intellectuele activiteiten' noem. Voor mij is dat de beste manier om actief te blijven.

GZNL.MS.18.10.0274