Voedsel voor een gezonder brein bij MS

Groene bladgroente voor een gezond brein
Leefstijl Artikel

Er is geen wonderdieet voor een gezond brein. Maar sommige voedingsmiddelen helpen wel degelijk om je hersenen zo gezond mogelijk te houden, zo blijkt uit onderzoek. Welke dit zijn? We hebben ze voor je op een rij gezet.

Wanneer je multiple sclerose hebt, is het belangrijk om goed voor je hersenen te zorgen. Voeding kan daarbij helpen. Harvard Medical School heeft op een rij gezet welke voeding extra goed is voor je hersenen.

Wat jij kunt eten voor een gezond brein

  • Groene bladgroente, zoals boerenkool, spinazie en broccoli. Hier zit bijvoorbeeld vitamine K, luteïne, foliumzuur en bètacaroteen in. Allemaal heel goed voor je brein!
  • Vette vis. Vol met omega 3-vetzuren. Probeer minstens twee keer per week vis te eten waar weinig kwik in zit, zoals zalm, kabeljauw, tonijn uit blik en koolvis.
  • Bessen. Flavonoïden geven bessen hun levendige kleur én helpen je geheugen te verbeteren. Probeer daarom minstens twee keer per week een portie aardbeien, blauwe bessen of een andere soort bes te eten.
  • Thee en koffie. Cafeïne geeft je niet alleen energie, maar zorgt ook voor een betere werking van je hersenen. Uit onderzoek blijkt dat er bijvoorbeeld een verband is tussen cafeïne en het vastleggen van nieuwe herinneringen.
  • Walnoten. Ze zien er niet alleen uit als hersenen, ze zijn er ook nog eens goed voor! In walnoten zit een type omega 3-vetzuur, alfa-linoleenzuur, dat helpt je bloeddruk te verlagen en je bloedvaten te beschermen.
Voedsel voor een gezonder brein

Bron: Foods Linked to Better Brain Power – Harvard Health Publishing