Bouwen aan je zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen
MS en ik Blog

Door Barbara

Als je de ingrijpende diagnose multiple sclerose (MS) krijgt, kan je zelfvertrouwen een flinke knauw krijgen. En dat in een periode waarin je, meer dan ooit tevoren, juist heel veel zelfvertrouwen nodig zal hebben.

Je krijgt te maken met een voor jouw onbekende medische wereld met een eigen jargon. Je moet misschien aanpassingen doen op je werk- of studieplek. De dynamiek van je gezin kan veranderen. En dan moet je ook nog leren omgaan met onbekende en vaak beangstigende symptomen.

Dus hoe kun je bouwen aan vertrouwen in jezelf, zodat je meer eist en meer krijgt in deze nieuwe MS-wereld? Hier zijn een paar van mijn tips, opgedaan in zeven jaar van vallen en opstaan (heel veel!). Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nu het leven kan leiden dat ik wil leiden.

Hoe je aan je zelfvertrouwen kunt bouwen terwijl je multiple sclerose hebt

1. Schrijf

Laten we beginnen bij het begin. Je hoofd loopt waarschijnlijk over van emoties, praktische zaken en angst. Begin met schrijven! Schrijf het allemaal van je af. Pak een notitieboekje en verdeel het in hoofdstukken.

Schrijf eerst op welke aspecten van je leven negatief zijn beïnvloed door MS, zoals werk, gezin, enz. Beschrijf vervolgens op welke manier ze negatief zijn beïnvloed. Dit zijn jouw problemen die moeten worden opgelost. Alleen al door het op te schrijven wordt je gestimuleerd.

De volgende stap is om een logboek te beginnen van symptomen en afspraken met zorgverleners. Vanaf het allereerste begin, met datums (erg belangrijk!). Noteer elke afspraak, elk nieuw of opvlammend symptoom. Houd het regelmatig bij - dit zal van onschatbare waarde zijn bij MS-afspraken, omdat je alle informatie binnen handbereik hebt. Dit geeft je extra tijd om dieper in te gaan op andere zaken. En het helpt je om met meer zelfvertrouwen het gesprek aan te gaan en te praten over dingen die voor jou belangrijk zijn.

Schrijf als laatste een verlanglijstje. Je leven is voorlopig enorm veranderd. Maar hoe wil je dat jouw toekomst eruitziet? Leef je uit - schrijf alles op wat je maar kunt bedenken. Dit helpt je om je zelfvertrouwen op peil te houden. Want te vaak concentreren we op wat we hebben verloren in plaats van op wat we kunnen winnen. Let wel, sommige dingen die ik verloor, bleken in sommige opzichten uiteindelijk positief uit te pakken - de nietsnut van een partner die ervandoor ging, de discriminerende werkgever die me ontsloeg.


2. Accepteer het als je hulp nodig hebt

Ik weet het, dit is lastig. Als je op mij lijkt, kan dit heel moeilijk zijn om aan te wennen. Maar denk eens na over je zelfvertrouwen – die kan heel groot zijn, maar wat als je nu eens die van je partner, je beste vriend of een helpende collega eraan toevoegt? Het is een cliché, maar samen zijn we echt sterker.

Niet alleen dat. Ze kunnen punten naar voren brengen waar je niet aan had gedacht, omdat ze jouw leven vanaf een andere kant bekijken. Dus deel je lijstjes met hen - ze kunnen je helpen herinneren aan een symptoom dat je zelf was vergeten, of een doel waar je het altijd al over hebt gehad.

3. Doe iets wat je eng vindt

Vreemd: is MS niet een van de engste dingen waar je mee te maken kunt krijgen? Daarom denk ik soms: ‘Wat is het ergste dat kan gebeuren als het al is gebeurd?’

Mijn grootste angst is spreken in het openbaar. Een beetje gek voor iemand die zo veel meningen heeft als ik. Ik denk dat het komt doordat ik op 14-jarige leeftijd een toespraak moest houden tijdens een Engelse literatuurklas op school. Ik was net van Schotland naar Wales verhuisd en was bang dat niemand mijn accent begreep.

Ik ben nog steeds doodsbang voor spreken in het openbaar, maar ik doe het wel. Ik begon klein, bouwde beetje bij beetje op en spreek nu (vaak met trillende knieën) op grote conferenties. Het is angstaanjagend en ik kan weken van tevoren niet slapen. Maar het blijkt een enorme boost te zijn voor mijn zelfvertrouwen, omdat ik weet dat ik mijn verhaal met anderen kan delen.

4. Word boos

Woede is een geweldige motivator wanneer je hem op een positieve manier gebruikt. Kreeg je het gevoel dat je neuroloog niet naar je luisterde? Schrijf dan in je notitieboekje op hoe en waarom niet. Nogmaals, schrijf het van je af en bedenk hoe het de volgende keer anders kan. Neem nooit genoegen met minder.

Bij mijn allereerste afspraak met mijn neuroloog voelde het alsof ik werd afgescheept. Ik schaam me niet om te vertellen dat ik daarna moest huilen. Ik besloot op dat moment dat ik niet op deze manier behandeld wilde worden en deelde dit met anderen. Zij gaven me op hun beurt gelijk: ik moest dit bij mijn volgende afspraak niet te accepteren. Ik was bang dat ik zou worden bestempeld als een moeilijk mens, maar uiteindelijk ging het wel om míjn gezondheid.

5. Ontplooi jouw unieke waarde en individualiteit

Bij MS is het niet ‘one-size-fits-all’. Alles wat jij belangrijk vindt en wat dierbaar voor jou is, zijn jouw eerste prioriteit. Wat jouw doelen of wensen ook zijn in je leven met MS, praat erover. Laat ze zien, houd daar je focus op, zodat jij, ondanks MS, het leven kunt gaan leiden dat je wilt.

Jouw MS-ervaring

Heeft dit artikel je geïnspireerd om aan je zelfvertrouwen te bouwen tijdens je MS-reis? Deel dan jouw ervaringen met ons via sociale media met de hashtag #EisMeerKrijgMeer.

Of daag je ideeën over MS uit en stap uit je comfortzone door ons spel Waarheid of Durven te spelen.

sept 2020 MAT-NL-2000730

Vond je deze informatie nuttig?