Gezond eten en MS

avacados
Leefstijl Artikel

Een gezond eetpatroon is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl en extra belangrijk wanneer je multiple sclerose (MS) hebt. Een voedzaam, evenwichtig eetpatroon kan symptomen verminderen en je kwaliteit van leven verbeteren.

Uit onderzoek blijkt dat een gezond eetpatroon van invloed kan zijn op hoeveel energie je hebt, op de werking van je blaas en darmen, en op je algemene welzijn. Gezond eten kan zelfs de voortgang van MS beïnvloeden. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat ontstekingen geremd worden. En het kan de reparatie van zenuwenschade bevorderen. Bovendien zorgt gezond eten ervoor dat je minder risico loopt op andere chronische aandoeningen die vaak bij mensen met MS voorkomen. Zoals een hoge bloeddruk en hoge cholesterol.

Geen standaard dieet

Als je MS hebt, is het misschien lastig om te wat je dan precies moeten eten. Er is niet een ‘MS-dieet’ waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het MS behandelt of geneest. Ook zijn er geen standaard dieet-richtlijnen vanuit de medische wetenschap voor mensen met MS.

Recente onderzoeken naar diëten die mogelijk voordelen bieden voor mensen met MS – zoals plantaardige diëten, Paleo en mediterraan – leveren gemengde resultaten op. De meeste diëten zijn niet grondig onderzocht en van sommige worden dingen beweerd die misleidend en zelfs gevaarlijk kunnen zijn. Geen dieet kan een klinisch bewezen MS-behandeling vervangen.  

Omdat er geen dieet is voor mensen met MS dat klinisch bewezen en veilig is, raden artsen die gespecialiseerd zijn in MS aan om de voedingsadviezen te volgen voor mensen met hartklachten of kanker. Dit zijn vetarme en vezelrijke diëten waarbij gebruik wordt gemaakt van verse ingrediënten (of zo min mogelijk bewerkt), en dan met name veel plantaardig voedsel met weinig verzadigde vetten, een hoog gehalte aan vitamine D, Omega-3 en Omega-6 vetzuren.

Tips voor gezond eten

De Amerikaanse MS Vereniging heeft een overzicht gemaakt van aan te bevelen voedingsmiddelen voor mensen met MS:

  • Goede vetten – Ook wel bekend als meervoudig en enkelvoudige onverzadigde vetzuren. Ze zitten in vis, walnoten, lijnzaad, olijfolie, avocado en bepaalde noten. Ze helpen je cholesterol te verlagen. Er is ook bewijs dat deze vetten mogelijk de ernst en duur van schubs kunnen verminderen.
  • Vette vis – Sommige vis, zoals zalm, makreel, haring en sardientjes hebben een hoog gehalte aan Omega-3 vetzuren en vitamine D.
  • Voedsel met veel vitamine D – Er is bewijs dat vitamine D mogelijk MS-symptomen kan verminderen en de voortgang van de aandoening kan vertragen. Er is meer onderzoek nodig naar de rol van vitamine D en MS. Deze vitamine zit onder andere in zalm, sardientjes, tonijn, eigeel en champignons.
  • Mager vlees – Kip, kalkoen en mager rundvlees kan je helpen om minder vet te eten.
  • Plantaardige eiwitten – Noten en zaden, notenpasta, bonen en soja-producten zijn rijk aan plantaardige eiwitten.
  • Volkoren – Haver, volkoren rijst, quinoa en andere volkorenproducten zorgen voor meer vezels in je dieet en kunnen je bloedsuiker verlagen.
  • Vers fruit en verse groenten – Veel verschillende kleuren aan groente en fruit eten helpt tegen constipatie (verstopping van de darmen) en stabiliseren je bloedsuikerniveau.
  • Vocht – Sommige mensen met MS drinken minder omdat ze last hebben van aandrang om te plassen. Maar dit kan leiden tot blaasontsteking, constipatie en andere problemen.

Lopende onderzoeken

Er is meer wetenschappelijk onderzoek nodig om beter de begrijpen welke invloed voedsel heeft op MS. Op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar de rol van rode wijn, meervoudig onverzadigd vet, zout en maagbacteriën bij ontstekingen die de activiteit van MS in de hersenen, botten en lichaam versterken. Ook zijn er onderzoeken gedaan naar de invloed van keukenzout (toegevoegd zout) op de voortgang van MS en of het eten van vis de kans op MS verkleint.

Ook wordt er onderzoek gedaan naar de rol van vitamine D en Omega-3 vetten bij MS.
Overleg altijd met je arts wanneer je supplementen wilt gaan gebruiken. Sommige supplementen kunnen een gevaarlijke wisselwerking hebben met medicatie.

Bronnen

 

MAT-NL-2001780-v1.0-122020

Vond je deze informatie nuttig?