Stress en zorgen door MS? Schrijf het van je af

Dagboekschrijven
Tips & tricks Artikel

Last van stress of zorgen door je MS? Houd dan eens een tijdje een dagboek bij. Volgens wetenschappers helpt schrijven in een dagboek je gedachten te ordenen en je eigen handelen beter te overdenken. Door te schrijven in een dagboek, leer je jezelf ook beter kennen. Daardoor ben je volgens de wetenschappers beter bestand tegen de uitdagingen die MS met zich meebrengt.

Een paar minuten per dag

Een wetenschapper die schrijven in een dagboek als hulpmiddel promoot is de Duitse arts en hoogleraar journalistiek Silke Heines. Zij begon in 2007 een eigen instituut voor creatief en therapeutisch schrijven. Ze is ervan overtuigd dat mensen met een chronische ziekte door te schrijven beter toegang krijgen tot hun aandoening. En dat schrijven je kan helpen een manier te vinden om er goed mee om te gaan.

 

Volgens de hoogleraar is een paar minuten per dag schrijven al voldoende om frustratie en angsten te verminderen. Ook ontstaan tijdens het schrijven vaak nieuwe gedachten en ideeën ​​en is het mogelijk om terug te blikken op wat bijzonder leuk of moeilijk was gedurende de dag. 

Het is volgens haar vooral belangrijk dat je vrijuit kunt schrijven zonder dat iemand over je schouder meekijkt. Volgens Heimes draagt deze manier van schrijven bij aan wat ze je ‘geestelijke hygiëne’ noemt. 

Sterker door je dagboek

Het belang van schrijven in een dagboek werd in de jaren 80 ook al aangetoond door de Amerikaanse psycholoog James Pennebaker. Hij experimenteerde aan de Universiteit van Texas met expressief schrijven als nieuwe vorm van therapie.

 

Pennebaker vroeg een groep studenten om open en eerlijk te schrijven over pijnlijke ervaringen in hun leven. Een tweede groep liet hij meer alledaagse gebeurtenissen neerpennen. De studenten die hun zorgen van zich af hadden geschreven, bleken in de maanden daarna aantoonbaar beter bestand tegen ziekten dan de anderen.

In 2011 toonden wetenschappers van de University of Chicago ook weer aan dat je door schrijven sterker kunt worden. Ze kwamen erachter dat zenuwachtige studenten toetsen en examens beter maken als ze hun angsten van tevoren op papier zetten.

Niet alleen kommer en kwel 

Als je het moeilijk vindt om je problemen en zorgen op papier te zetten, kun je er ook voor kiezen een dankbaarheidsdagboek bij te houden. Als je voor het slapengaan in een dagboek opschrijft waar je dankbaar voor bent, herinner je je niet alleen de mooie en plezierige momenten, maar slaap je ook dieper en meer ontspannen. 

Dat bleek bijvoorbeeld in 2003 uit een onderzoek van de Amerikaanse psychologen Robert A. Emmons en Michael McCullough. Ze lieten drie groepen chronisch zieke proefpersonen een dagboek bijhouden. De mensen uit de groep die noteerden wat hen gelukkig en dankbaar maakte, voelden zich naderhand aanzienlijk beter dan de rest en wisten in sommige gevallen zelfs hun fysieke fitheid te verbeteren. 

Maar hoe begin je? 

Praktisch gezien heb je niet veel nodig om te beginnen met een dagboek. Een pen en een opschrijfboekje, daar is wel aan te komen. Ook zijn er online genoeg dagboek-apps te vinden. Denk bijvoorbeeld aan Diaro of Daylio. Toch kan zo’n eerste lege pagina behoorlijk intimiderend zijn. 

Als je begint te schrijven is goed om in gedachte te houden dat je dagboek niet vol hoeft te staan met diepe gedachten en wereldschokkende inzichten. Het is prima als je alleen wat alledaagse zaken noteert: wat er die dag gebeurd is, wat je wilt onthouden of wat je de komende dagen te wachten staat.  

Wees ook niet bang dat je je later gaat schamen voor wat je hebt opgeschreven. Niemand krijgt het namelijk te lezen, als je dat zelf niet wilt. Jouw dagboek gaat in principe alleen jou wat aan. 

Ga bloggen

Als je denkt dat wat je noteert in je dagboek ook interessant voor anderen kan zijn, zou je kunnen gaan bloggen. Andere mensen met MS kunnen uit de gedachten of ervaringen die je online deelt ideeën of steun uit halen. En bij mensen die minder bekend zijn met de aandoening kun je wellicht meer begrip kweken.

MAT-NL-2101181 v1.0 – 092021

Bedankt voor je feedback!