Geef de gezondheid van je hersenen een duwtje in de rug

Hoe houd je je hersenen gezond?

Zowel hersenvolume als cognitieve reserve kunnen helpen bij het beschermen van mensen met MS tegen de progressie van fysieke invaliditeit en cognitieve achteruitgang. Maar hoe kun jij helpen je hersenen gezond te houden en goed voor je reserve te zorgen? 

Je lichamelijke gezondheid hangt samen met die van je hersenen

Zorgen voor je algemene gezondheid helpt zowel je hersenen als je lichaam om te gaan met MS. (1)

Klik op de markers in het lichaam om te zien hoe je ze gezond kunt houden en welke impact ze kunnen hebben op de gezondheid van je brein.

Zorg voor de fitheid van je hart en bloedvaten (cardiovasculaire fitheid)

  • Lichamelijk actief blijven is goed voor de gezondheid van je hersenen en kan zelfs je hersenen verbeteren door te helpen bij het ontwikkelen van de structuur en het functioneren.3 Maar het is vooral belangrijk voor mensen met MS. Cardiovasculaire fitheid hangt samen met zowel hersenvolume als cognitieve reserve bij mensen die met deze ziekte leven.1

  • Je kunt je cardiovasculaire fitheid verbeteren door regelmatig aan beweging te doen waarbij je hart wat sneller gaat kloppen. Hierbij kun je denken aan een intensieve sport als hardlopen of fitness, maar er zijn veel andere dingen die je kunt doen, zoals tuinieren, dansen, wandelen of zwemmen. Merk je dat je moeite hebt met je balans, dan kun je zelfs proberen oefeningen te doen terwijl je op een stoel zit.4 Het belangrijkste is iets te vinden waar je plezier aan beleeft!1

Houd je bloeddruk in het oog

  • Een hoge bloeddruk kan je risico op het krijgen van een cardiovasculaire ziekte verhogen.9 Hoge bloeddruk wordt ook geassocieerd met een kleiner hersenvolume en meer invaliditeit bij mensen met MS.1

  • Je merkt niet dat je een hoge bloeddruk hebt tot je het laat controleren als je bij je arts bent. Hoge bloeddruk kan door een aantal dingen worden veroorzaakt, zoals overgewicht, veel zout eten, niet genoeg bewegen en regelmatig teveel alcohol drinken. Daarom is een gezonde levensstijl en regelmatige controle bij de huisarts een goede manier om je bloeddruk onder controle te houden.

Probeer roken te vermijden

  • Er zijn veel redenen waarom roken een negatief effect kan hebben op mensen met MS. Roken wordt geassocieerd met een aantal zaken, waaronder een hoger aantal terugvallen, toegenomen progressie van invaliditeit, en cognitieve achteruitgang bij mensen die leven met MS in vergelijking met niet-rokers. Rokers met CIS (clinically isolated syndrome [klinisch geïsoleerd syndroom*]) hebben bijna twee keer zoveel kans op het ontwikkelen van letsels en ontwikkeling naar MS in vergelijking met niet-rokers en CIS.1

    *Klinisch geïsoleerd syndroom is een eerste aanval van neurologische symptomen die ten minste 24 uur duren. Hoewel er nog niet voldoende informatie is om de onderliggende oorzaak van de symptomen te kunnen vaststellen, kan CIS een indicator zijn van wat uiteindelijk kan worden vastgesteld als multiple sclerose.<6>

  • Er zijn een paar dingen die je kunnen helpen bij het stoppen met roken. Vertel bijvoorbeeld aan je familie en vrienden dat je wilt stoppen en vraag of zij jou daarbij steunen. Je kunt ook je arts om hulp en advies vragen.5

Drink met mate

  • Minder alcohol drinken gaat gepaard met een aantal gezondheidsvoordelen; zo krijg je niet alleen minder calorieën binnen, maar verklein je ook het risico op het krijgen van bepaalde ziektes.7 Voor mensen met MS kan het extra goed zijn om minder te drinken. Er is aangetoond dat te veel drank (momenteel of in het verleden) leidt tot een afgenomen overlevingskans bij mensen met MS.1 

  • Een goede eerste stap is om bij te houden hoeveel je drinkt; je kunt dit doen met een alcoholcalculator, die online beschikbaar is. De aanbevolen hoeveelheid alcohol die per week veilig kan worden gedronken varieert van land tot land. In het Verenigd Koninkrijk wordt aanbevolen dat zowel mannen als vrouwen niet meer dan 14 eenheden per week drinken, maar in sommige landen ligt dit aantal veel hoger. In Denemarken komt het op 32 eenheden voor mannen en 21 voor vrouwen. In Nederland adviseert het Voedingscentrum om geen alcohol te drinken, of maximaal 1 glas per dag.7,8 

Let op je gewicht

  • Zwaarlijvigheid is een risicofactor voor een aantal ernstige aandoeningen, zoals diabetes type 2, hartziekte en beroerte. Het wordt ook geassocieerd met een lagere kwaliteit van leven en met geestesziekten.11 Bij mensen met MS is het geassocieerd met een hoger aantal letsels.1

  • Leven met MS maakt het soms niet makkelijk om gewicht te verliezen, of in sommige gevallen om gewicht erbij te krijgen. Het kan ook het bereiden van een maaltijd en zorgen voor beweging een stuk moeilijker maken. Als je gewicht wilt verliezen, is het belangrijk om een crashdieet te vermijden en je in plaats daarvan te richten op bereikbare doelen.10 Het is het beste om de veranderingen door te voeren die voor jou werken en die je in staat stellen om gezonde eetgewoonten en regelmatige beweging vol te houden. Je kunt zelfs proberen je maaltijden voor de komende week in te plannen.10 

Houd je hersenen actief 


Zorgen voor je lichamelijke gezondheid en het doen van activiteiten waarbij je moet nadenken en waarmee je jouw hersenen uitdaagt, kunnen helpen je cognitieve reserve te verbeteren.
Van dit soort activiteiten is aangetoond dat ze beschermen tegen cognitieve verslechtering bij MS, als je deze je hele leven blijft doen. Het is daarom een goed idee om iedere dag tijd te vinden voor deze activiteiten!1

Vraag

Is de bewering goed of fout? Mijn hersenen actief houden is de beste manier om te zorgen voor gezonde hersenen.

Keuzen

Barbara bespreekt wat zij doet om voor haar cognitieve gezondheid te zorgen

Poll:

Over welk aspect van je gezondheid en welzijn maak jij je het meest zorgen, vanwege de impact op je MS?

Keuzen

Connecties

Verkeerde verbinding

Een levensstijl die zich richt op gezonde hersenen betekent zorgen voor je algemene gezondheid en deelnemen aan activiteiten die je hersenen uitdagen. Veel van de zaken die invloed hebben op je gezondheid hebben een onderlinge samenhang. Overgewicht, onvoldoende beweging, roken en teveel drinken zijn allemaal risicofactoren voor een aantal ernstige aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2. (12)

Connecties

Verkeerde verbinding

Maar sommige van deze hangen ook samen met bepaalde gevolgen van het leven met MS, zoals een kleiner hersenvolume, toegenomen verslechtering van invaliditeit en cognitieve problemen. (1,2)

Connecties

Verkeerde verbinding

Als je je zorgen maakt of meer wilt weten over de manieren waarop je de gezondheid van jouw hersenen kunt beschermen, kun je het beste met je arts hierover praten.

Vond je dit interessant? 

Lees dan meer over de gevolgen van MS voor je hersenen

GZNL.MS.18.11.0338

Vond je deze informatie nuttig?