Routines ontwikkelen die voor jou werken

agenda met kop koffie
Tips & tricks Artikel

De diagnose multiple sclerose heeft bij jou misschien gemengde gevoelens opgeroepen. Aan de ene kant ben je opgelucht dat je eindelijk een verklaring hebt voor je klachten. Aan de andere kant kan alles wat daarna komt nogal overweldigend zijn. Naar afspraken met je neuroloog en andere behandelaars gaan, keuzes maken over behandeling, meer tijd nodig hebben om te rusten. Het ontwikkelen van een routine kan je helpen om MS een plaats in je leven te geven. En ervoor zorgen dat MS zo min mogelijk tijd in beslag neemt. 
 
In dit artikel praten we over welke onderdelen van je leven met MS baat kunnen hebben bij een vaste routine. En waarom routine zo belangrijk is om je behandeling goed te blijven volgen. We hebben ook nog wat tips en advies om meteen aan je gewoontes te werken.

Routine opbouwen kan best lastig zijn

Nieuwe gewoontes aanleren is niet altijd eenvoudig. Vooral als er al zoveel van je wordt gevraagd. En als je alle ballen (familie, werk, sport, ontspanning, gezond leven) in de lucht probeert te houden. Maar ze kunnen je wel helpen om te gaan met de nieuwe verantwoordelijkheden die horen bij het krijgen van de diagnose MS. Nu en in de toekomst. 
 
Het opbouwen van een routine kan in het begin best lastig zijn en behoorlijk wat aandacht vragen. Maar zodra iets een gewoonte wordt, hoef je er niet meer over na te denken. Zoals het poetsen van je tanden.

Routines kunnen nuttig zijn als je MS hebt

Het opbouwen van routines kan veel voordelen hebben als je multiple sclerose hebt. Het allerbelangrijkst is misschien wel dat ze je helpen om je leven te organiseren en de verantwoordelijkheden te nemen die bij een chronische aandoening horen. Zoals medische afspraken nakomen of je behandeling goed volgen.  
 
Je voorgeschreven medicatie blijven nemen is de belangrijkste succesformule van een MS-behandeling. Toch kan het moeilijk zijn om dit in je bestaande leven in te bouwen. Vooral als je voor het eerst met een behandeling begint of net bent overgestapt op een ander behandeling. 
 
Of je nu voor je behandeling naar het ziekenhuis moet of die zelf thuis toedient: het kan lastig zijn om te onthouden wanneer je medicatie moet nemen en er tijd voor vrij te maken. Door hier een gewoonte van te maken die bij je leefstijl past, voorkom je dat je doses van je medicatie of belangrijke afspraken mist. 
 
Routines opbouwen kan je ook helpen om je dagelijks leven met MS in zijn algemeenheid beter te managen. Misschien hebben bepaalde onderdelen in je leven, zoals eten, slapen, bewegen en werk, wel baat bij nieuwe gewoontes. Meer balans tussen rusten en werken kan bijvoorbeeld vermoeidheid (fatigue) verminderen en je prestaties verbeteren. Bedenk ook dat er niks mis mee is om je routines een enkele keer wat los te laten. Bijvoorbeeld als je veel last hebt van symptomen. Voel je daar niet schuldig over. Pak je gewoontes gewoon weer op wanneer dat wel lukt.

Gewoontes aanleren

Zoals we eerder al zeiden kan het lastig zijn om een nieuwe gewoonte aan te leren. Daarom hebben we een paar tips voor je verzameld, om mee te starten: 
 
Zet meldingen aan 
Vergeet je snel dingen? Zet ze in je telefoon en zet een melding aan op de datum en tijd wanneer je iets moet doen. 
 
Schrijf je behandelplan op een kalender 
Een ouderwetse kalender op een plek waar je iedere dag meerdere keren langsloopt… het klinkt ouderwets, maar het werkt wel! Natuurlijk kun je ook gewoon de kalender in je telefoon gebruiken, met automatische meldingen aan. Of doe het allebei. 
 
Combineer nieuwe gewoontes met andere taken  
Grote kans dat je iedere dag twee keer je tanden poetst. Of tussen de middag luncht. Of een paar keer per dag de hond uitlaat. Als je deze vaste gewoontes al hebt, kun je daar een nieuwe gewoonte aan toevoegen. Zoals het nemen van je medicatie. Daarmee verklein je de kans dat je het vergeet. 
 
Onthoud: methodes die voor de één goed werken hoeven niet voor jou te werken. Probeer de manier te vinden die bij jou en je manier van leven past. Wees niet te hard voor jezelf als je de focus een keer kwijtraakt en je routine niet kunt volhouden. Dat gebeurt iedereen weleens, vooral in tijden van grote drukte. Probeer simpelweg je gewoontes weer op te pakken en ze vast te houden. Ze helpen je bij het omgaan met MS.

James Clear – How Long Does it Actually Take to Form a New Habit? (Backed by Science). Available at: https://jamesclear.com/new-habit. Last accessed: January 2022.

MAT-NL-2200573 v1.0-062022

Vond je deze informatie nuttig?