5 tips om hersenmist te voorkomen

Vrouw met rook voor haar gezicht
Omgaan met MS symptomen Artikel

Door Birgit

Een hete zomer een paar jaar geleden. Ik was moe, uitgeput en had de hele dag in overleg gezeten. Het was een stressvolle periode. Iemand stelde me een vraag. Maar ik kon geen antwoord geven. Ik wist welke woorden ik wilde gebruiken, maar het lukte me niet om ze uit te spreken. Ik begon te praten en het enige wat eruit kwam was Engels. 

Het leek alsof mijn brein kortsluiting maakte. Ik vond het moeilijk te begrijpen wat er aan de hand was, en ik werd er bang van. Ik ging naar bed omdat ik dacht dat goede nachtrust mijn spraak zou verbeteren. Het voelde alsof ik in een nachtmerrie was beland: ik wist dat ik kon praten, maar de woorden kwamen er niet goed uit. 

Later, toen mijn hersenen weer goed ‘aangesloten’ waren, praatte ik met anderen met MS over wat me overkomen was. Want ik wist dat ik niet de enige was. En ik dacht dat anderen misschien wel dezelfde ervaringen als ik hadden.  

Ik ontdekte een paar manieren om met dit soort moeilijke situaties om te gaan. 

Mijn 5 beste tips om hersenmist te voorkomen zijn:  

  • Rust uit. Als het kan, zoek een stille plek om uit te rusten. Neem een powernap van een minuut of 30 tot een uur, zet al je apparaten uit en doe je ogen dicht. In dit drukke leven is het soms nodig om heel even niets te doen. Lees meer over mindfulness en ontspanning bij MS. 
  • Plan je dag en geef jezelf regelmatig een pauze. Dit is waardevol advies dat ik kreeg van een vriend met MS. Gebruik je vrije tijd om iets voor jezelf te doen. Ik weet dat dat een uitdaging kan zijn. Maar als je het uitlegt aan de mensen die om je geven, dan zullen ze het begrijpen. Hoe meer structuur en regelmaat je in je dag hebt, hoe meer ontspannen je zult zijn. En dit soort ‘vrije tijd’ is een goed rustmoment voor je lichaam en geest. Lees meer over energiemanagement en plannen. 
  • Leer jezelf goede slaapgewoontes aan. Ik weet dat velen van ons slaapproblemen hebben. En iedere slechte nacht kan de volgende dag voor hersenmist zorgen. Kijk eens naar je slaapgewoontes: is je slaapkamer goed ingericht om in slaap te vallen? Zorg dat het donker is en dat het koel genoeg is. Zorg er ook voor dat je je telefoon en andere apparaten niet te kort voordat je naar bed gaat nog gebruikt. En als dat niet werkt, ga dan naar je huisarts en vraag om advies. Want goede nachtrust is superbelangrijk voor goed functioneren. Lees meer over slaapproblemen bij MS
  • Eet gezond. Voedzaam en gezond eten is heel belangrijk. Laat je brein zichzelf voeden door beter te eten. Als je je zorgen maakt over allergieën of niet weet wat je moet eten, praat dan met een diëtiste om een eetplan op te stellen. Lees meer over gezond eten en MS. 
  • Probeer stress te vermijden en zeg ‘nee’. Een uitdaging? Jazeker. Maar heel belangrijk. Je hoeft niet alles te doen. Soms kan het uitgesteld worden of blijkt het zelfs helemaal niet nodig. Luister naar je lichaam. Vermijd stress en je zal je beter gaan voelen. Voor sommige dingen op je takenlijstje kun je anderen vragen. Ik weet dat dit moeilijk is, vooral als je je zelfstandigheid niet wilt opgeven, maar je hebt af en toe gewoon hulp nodig. Delegeren betekent dat je je hersenen ontziet en ervoor zorgt. Je hoeft alleen maar andere mensen te vertrouwen en hen de dingen laten doen die je niet altijd zelf kunt doen als je een slechte dag hebt. Lees meer over omgaan met stress als je MS hebt

Hersenmist is nogal heftig om mee om te gaan. Maar we kunnen er iets tegen doen. We kunnen ervoor zorgen dat ons brein en ons lichaam voldoende rust krijgt. 

Probeer eens wat voor jou werkt. Het is niet altijd eenvoudig. Maar wel haalbaar als je jouw leven met MS wilt verbeteren. Je brein helpen maakt het makkelijker om jezelf te helpen. Bewust leven en je eigen kwaliteit van leven verbeteren doet ertoe! Toch?

MAT-NL-2101601 v1.0-112021

Vond je deze informatie nuttig?