MS hug

hug

Misschien heb je het weleens ervaren: een strak, vervelend en soms pijnlijk gevoel dat zich om je lichaam vouwt, alsof je heel stevig wordt vastgepakt. Dat is de MS hug (de MS-knuffel). Wat is het precies en hoe kun je ermee omgaan?  

De MS hug is een verzameling van symptomen die veroorzaakt worden door spasmen in de tussenribspieren. Het woord zegt het al: deze spieren zitten tussen je ribben. Ze houden je ribben op hun plek en helpen je bewegen. Tijdens een MS hug geven deze spieren je een vervelend en soms pijnlijk gevoel. Je kunt onder andere het volgende ervaren tijdens een MS hug:

  • Knellend gevoel 
  • Gevoel alsof je fijngeknepen wordt 
  • Kriebelend gevoel onder de huid 
  • Heet of koud gevoel 
  • Prikkend gevoel, alsof er naalden in je huid worden gestoken 

Net zoals ander symptomen is de MS hug onvoorspelbaar en voor iedereen anders. Sommige mensen die er last van hebben, voelen zelfs een strak gevoel in hun handen, voeten en hoofd. 

Symptomen kunnen een paar seconden duren of een paar uur. In een zeldzaam geval kan de MS hug zelfs een paar dagen aanhouden. 

De MS hug komt overigens niet alleen voor bij mensen met MS. Je kunt er ook last van hebben als je een ontsteking aan je ruggenmerg hebt of een ontsteking aan het kraakbeen tussen je ribben. 

Net als bij andere symptomen kan de aanleiding voor een MS hug hitte, stress en vermoeidheid zijn. Een verergering van deze symptomen hoeft overigens niet te betekenen dat je MS ernstiger wordt. 

Eén symptoom van MS is dysesthesie, wat staat voor een onaangenaam en/of pijnlijk gevoel dat veroorzaakt wordt door zenuwschade. Mogelijk veroorzaakt dysesthesie de MS hug.

De MS hug wordt veroorzaakt door spasmen in je tussenribspieren. Maar de diepere oorzaak ligt in de zenuwen. Het is zenuwpijn, geen spierpijn. Daarom zullen gewone pijnstillers waarschijnlijk niet helpen. 

Je kunt wel met je neuroloog bekijken of die medicatie voor zenuwpijn voor kan schrijven.

Als je weet wat bij jou aanleiding geeft tot de MS hug, kun je proberen daar iets aan te doen.  

Je kunt de kans op MS hugs verkleinen door: 

  • Meer te rusten 
  • De koelte op te zoeken 
  • Als je koorts hebt, die omlaag te brengen met medicatie 
  • Manieren te vinden die je helpen te ontstressen

Als je een MS hug hebt, kun je proberen dit draaglijker te maken met kleine aanpassingen in je dagelijks leven.  

Sommige mensen met MS vinden het prettiger om tijdens een MS hug bijvoorbeeld losse, lichte kleding te dragen. 

Probeer druk op het gebied van de MS hug uit te oefenen met de palm van je hand. Of pak je lichaam in met een elastische band. Dit kan je zenuwstelsel helpen om het brandende gevoel of de pijn te vertalen in pijnloze druk, waardoor je je beter voelt. 

Ontspanningstechnieken zoals diepe ademhaling of meditatie kunnen helpen tegen het ongemakkelijke gevoel van een MS hug. 

Ook warme kompressen of een warm bad kan helpen tegen de symptomen van de MS hug. Maar als je symptomen normaal gesproken erger worden bij hitte, werkt dit misschien niet. 

De MS hug is geen levensbedreigend symptoom, maar kan behoorlijk vervelend zijn. Heb je er last van? Praat er dan over met je neuroloog. Samen kunnen jullie kijken hoe je er het best mee om kunt gaan. Gebruik onze persoonlijke gids als hulp bij je gesprekken met de neuroloog.

MAT-NL-2200582 v1.0-062022

Vond je deze informatie nuttig?